Wednesday, April 18, 2018

British Propaganda and Disinformation



strategic-culture |  When it comes to creating bogus news stories and advancing false narratives, the British intelligence services have few peers. In fact, the Secret Intelligence Service (MI-6) has led the way for its American “cousins” and Britain’s Commonwealth partners – from Canada and Australia to India and Malaysia – in the dark art of spreading falsehoods as truths. Recently, the world has witnessed such MI-6 subterfuge in news stories alleging that Russia carried out a novichok nerve agent attack against a Russian émigré and his daughter in Salisbury, England. This propaganda barrage was quickly followed by yet another – the latest in a series of similar fabrications – alleging the Syrian government attacked civilians in Douma, outside of Damascus, with chemical weapons.

It should come as no surprise that American news networks rely on British correspondents stationed in northern Syria and Beirut as their primary sources. MI-6 has historically relied on non-official cover (NOC) agents masquerading primarily as journalists, but also humanitarian aid workers, Church of England clerics, international bankers, and hotel managers, to carry out propaganda tasks. These NOCs are situated in positions where they can promulgate British government disinformation to unsuspecting actual journalists and diplomats.

For decades, a little-known section of the British Foreign Office – the Information Research Department (IRD) – carried out propaganda campaigns using the international media as its platform on behalf of MI-6. Years before Syria’s Bashar al-Assad, Iraq’s Saddam Hussein, Libya’s Muammar Qaddafi, and Sudan’s Omar al-Bashir became targets for Western destabilization and “regime change.” IRD and its associates at the British Broadcasting Corporation (BBC) and in the newsrooms and editorial offices of Fleet Street broadsheets, tabloids, wire services, and magazines, particularly “The Daily Telegraph,” “The Times,” “Financial Times,” Reuters, “The Guardian,” and “The Economist,” ran media smear campaigns against a number of leaders considered to be leftists, communists, or FTs (fellow travelers).

These leaders included Indonesia’s President Sukarno, North Korean leader (and grandfather of Pyongyang’s present leader) Kim Il-Sung, Egypt’s Gamal Abdel Nasser, Cyprus’s Archbishop Makarios, Cuba’s Fidel Castro, Chile’s Salvador Allende, British Guiana’s Cheddi Jagan, Grenada’s Maurice Bishop, Jamaica’s Michael Manley, Nicaragua’s Daniel Ortega, Guinea’s Sekou Toure, Burkina Faso’s Thomas Sankara, Australia’s Gough Whitlam, New Zealand’s David Lange, Cambodia’s Norodom Sihanouk, Malta’s Dom Mintoff, Vanuatu’s Father Walter Lini, and Ghana’s Kwame Nkrumah.

After the Cold War, this same propaganda operation took aim at Serbian President Slobodan Milosevic, Sinn Fein leader Gerry Adams, Venezuela’s Hugo Chavez, Somalia’s Mohamad Farrah Aidid, and Haiti’s Jean-Bertrand Aristide. Today, it is Assad’s, Hungarian Prime Minister Viktor Orban’s, and Catalonian independence leader Carles Puigdemont’s turn to be in the Anglo-American state propaganda gunsights. Even Myanmar leader Aung San Suu Kyi, long a darling of the Western media and such propaganda moguls as George Soros, is now being targeted for Western visa bans and sanctions over the situation with Muslim Rohingya insurgents in Rakhine State.